Ovdje…gdje zemlja prestaje, a more počinje…

Godinama želim da odem u Portugal. Zemlja na moru, dobra vina, kraj Evrope – a Evropa, istorija, bez unutrašnjih pizdarija…Šta čovjek više da poželi? Konačno, nakon mnogo pokušaja, ove godine sam i uspio. Lako je otići u Portugal preko neke agencije (ako imaš love za to), ali u vlastitoj organizaciji, za mnogo manje para, e to je već poduhvat. Nas trojica smo deset majskih dana posvetili ovom oktobarskom cilju i uspjeli da izrežiramo put koji se sastojao od 5 letova, iznajmljivanja dva stana i smještaja u nekom selu pored Franfurta, sve za sitnu lovu.
12027285_10153642825097403_6125105070124142796_o
Put počinje u Dubravama, selu kraj Tuzle, umjesto u Mahovljanima, selu kod Banjaluke, jer niskobudžetni letovi sa banjolučkog aerodroma bi koristili samo građanima, a ne i aerodromu, kako reče jedan ovdašnji direktor. Prvi let u životu do Frankfurt Hana. Jebote. Vrhunski doživljaj. Po slijetanju sponatani aplauz cijelog aviona pilotu. Mi kontali, to tako treba. Kad smo sletili u Lisabon, mi po inerciji zapljeskasmo, a ostali nas gledaju k’o idiote. U Frankfurt Hanu ništa posebno, njemačko selo sa pabom za doživljaj gledanja derbija Borusije i Bajerna, al’ po njemačkim, paprenim standardima (čaša vode sa česme 1,5 eura, JTŽM!).
Stanove u Lisabonu i Portu smo rezervisali preko Airbnb.com, topla preporuka. Sve kao na slikama, ljubazni domaćini, u stanovima i kafa i čaj, začini, četke za cipele, kišobrani. Vrijeme tmurno prvi dan, ali krećemo u avanturu. Čarobni Lisabon.
12182768_10153642869392403_1634750016761726123_o
Tri je dana malo da se obiđu samo glavne atrakcije. Prvi utisak su ljubazni stanovnici, ali i dileri koji na svakom koraku nude hašiš i marihuanu. Najveći most u Evropi, najveći okeanarijum, široka šetališta, moderne zgrade koje imaju i estetsku funkciju, a ne samo betonske kocke k’o ovdje, parkovi. Nacionalna poslastica pastel de nata (ili de Belem originalno), korpica od hrskavog lisnatog tijesta punjena kremom od vanilije, jaja i cimeta. Tukli smo ih kao ludi. Kuhinja se bazira na bakalaru. Kako ne volim ribu, nije me nešto dojmilo. Pastel de bachalau, nešto kao velika njoka punjena mljevenim bakalarom i ovčijim sirom je nešto najodvratnije što sam probao u životu. U Lisabonu se srećemo sa zemljakinjom Anjom koja je tamo na postdiplomskim studijama, ona nam daje smjernice, objašnjava, prevodi. Hvala Anja!
Drugi dan sjedamo na voz i idemo u Sintru, odmaralište njihovih kraljeva. Dvorci kao iz Diznilenda, da ne povjeruješ.
12184285_10153642843452403_4740866541838627679_o (1)
Nemamo baš para ni vremena da ih sve obiđemo, ali i ono što smo vidjeli ostavlja bez daha. Iz Sintre u Kabo de Roku, najzapadniju kopnenu tačku Evrope.
11116321_10153642880197403_3009742699816970776_o
Naravno, prelazimo sigurnosnu ogradu na liticama dok nas Kinezi gledaju kao luđake i nadvisujemo se nad hridi da vidimo moćne talase Atlantika kako se razbijaju od stijenje. Neki čudan mir i spokoj osjetiš kad tu dođeš i vidiš nepregledna prostranstva okeana. Skontaš kolika su muda imali njihovi moreplovci koji su otkrivali nove zemlje svijeta, kad su smjeli da se upute u takvu nepoznanicu. Ništa pred tobom, ne znaš šta je iza tog ništa, a ploviš. Svaka čast! Za 11 eura dobiješ sertifikat da si bio tu, ali nama nije palo na pamet da ga kupimo, za razliku od pomenutih Kineza koji su uredno stajali u redu i čekali da im se odštampa.
U povratku smo svratili u Kaiškaiš (ili kako se već zove), lisabonsko ljetovalište sa vilama, divnim pješčanim plažama, raj za surfere. Nismo se nešto pretjerano zadržavali, nije bilo vrijeme za kupanje, a i nisam neki materijal za surfanje.
12029725_10153642869412403_645848854933342148_o
Odatle u zapadni dio grada, Belem u kojem su smještene najznačajnije atrakcije Lisabona. Jeronimtski manastir, gdje se Vasko da Gama molio prije polaska na put u Indiju (i gdje je sahranjen), pekara u kojoj se pravi originalni pastel de Belem (recept je čuvaniji od koka-kolinog), predsjednička rezidencija sa počasnom stražom, spomenik otkrićima sa prelijepim pogledom na grad, i toranj Belem. Sve u svemu, 120 pređenih kilometara od toga 20 pješke. Švercanje u transportu do smještaja u Baiša Šadu i žuljevi po nogama. Dok su se ostali divili portugalskim otkrićima opisanim na kaldrmi ispred spomenika otkrićima, ja sam se divio urbanizmu.
12087675_10153642816817403_7513515817534239460_o
Uredni parkovi, zelenila, široke ulice, avenije, šetališta, sve suprotno od moje krajiške ljepotice. I uvijek isti utisak kad odem vani i vidim kako ljudi urede svoj životni prostor – naši debili nisu nikad nos pomolili iz svog pašaluka. Čak i komunistička arhitektura i urbanizam su ostavili više ljepote Banjoj Luci od današnjih. Svi čuvaju parkove kao oaze u velikim gradovima, samo ih mi betoniramo.
Ujutro u Težo (rijeku koja protiče kroz Lisabon) uplovljava naša prijateljica Jelena na jednom od najvećih prekookeanskih brodova, Anthem of the Seas. 16 spratova, 250 metara duga grdosija nas je ugostila i ostavila bez daha. Ljudi, ima park i na brodu, jebemti. Bazeni, tereni za fudbal, odbojku, panoramski liftovi, gomile restorana, prodavnica, kafića…na jednom mjestu spuštamo ruke na neki aparat koji detektuje otkucaje srca i u tom ritmu se pale i gase svjetla u sali!!! Bukvalno vidiš kako ti srce kuca. Jebote! Sa našom „Majkarom“ obilazimo taj centralni dio grada, ona nas časti ručkom zalivenim obiljem sangrije u glavnoj ulici, poslije kafa i neizbježne de nate. Sreli se u Lisabonu, da ne povjeruješ! Ostatak dana smo proveli na glavnom trgu Rošiu, tržnom centru, stadionu Benfike, a sa gradom smo se pozdravili u pola 4 ujutro na vidikovcu kod stana.
Nismo uspjeli otići na fado i popeti se na gradski toranj, to si nisam oprostio, ali jednostavno nije bilo vremena.
Taman kad sam pomislio da me ništa ne može oduševiti kao Lisabon, dolazimo u Porto. Momenat silaska na rijeku Duro, pogled na osvijetljeni most Luiša Prvog i Gaiu (grad prekoputa Porta, poznat po vinarijama) me ostavio bez teksta. Svaku od narednih tri večeri smo silazili na Duro i pili vino ili porto (vino sa dodatkom konjaka i šećera sa znatno većim procentom alkohola) i uživali uz lokalnu muziku. Tu prvu veče, na sve ovo dodajte i vijest da smo Albancima uvalili dva komada u Elbasanu i jasno vam je naše uživanje!
S obzirom da smo muškarci, morali smo obići stadion Porta – Dragao, mjesto na kojem je Mesi odigrao prvu zvaničnu utakmicu za Barsu.
12052567_10153642875727403_8491446068335788832_o
Bili smo i na zapadnoj strani grada, gazali po Atlantiku, divili se preširokim plažama i šetalištima, brojnim spomenicima, parkovima, tvrđavama. Probali smo i francezinu, lokalni fast fud, nešto kao sendvič sa 5-6 vrsta mesa, preliven sosom od piva, paradajiza i kupusa. Vrhunac hedonizma je bio pravi čokoladni kebab, da ne povjeruješ da tako nešto postoji. Grad Porto je karakterističan po fasadama od keramičkih pločica različitog kolorita, a unutrašnjost glavne željezničke stanice Sao Bento u kojoj su na ovim pločicama oslikane slike iz istorije Portugala je nešto što ne smijete propustiti. Poslednjeg dana smo bili u Casa de Musica, ultrafuturističkoj koncertnoj dvorani i Livraria Lello u jednoj od najljepših knjižara na svijetu, karakterističnim po zavojitom četverosmjernom stepeništu kao iz filmova o Hari Poteru. Da mi je neko rekao da ću na turističkom putovanju Portugalom ići u knjižaru i koncertnu dvoranu, ne bih mu vjerovao, ali bio sam i vrijedilo je. Poslednje večeri se desila nestvarna scena kada je na vesele note našeg svirača odjednom pola prolaznika, šetača i gostiju ustalo od svojih stolova i plesalo po ulici. Kadar nevera!
Iako smo imali namjeru otići u Bragu i Gimaraeš i posjetiti lokalne vinarije u Gaii, nismo stigli, malo je vremena bilo. Vina nam nisu promakla, ali u Portu. I onda, put nazad. Tmurno nebo nad Tuzlom, dežavu pljeska pri slijetanju i prespori službenici na aerodromu koji su nas ostavili tamo 2 sata nakon slijetanja su bili prava slika onog čemu se vraćamo.
Obrigado Lisbon, obrigado Porto. Nadam se da ćemo se vidjeti još nekad!